Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Uppdatera länken

Hej!

Ni som brukar läsa min blogg får gärna uppdatera er länklista till min nya blogg: http://yogamalasweden.wordpress.com

Varmt välkomna att följa mig där.

Yoginistar

Yogamalas blogg

Hejsvejs!

Chuck Miller var helt klart fantastiskt inspirerande och jag bara längtar, redan, tills nästa gång jag har möjlighet att träffa honom.

Nu hittar ni mig här förresten: Yogamalas blogg.

 

 

Yoginistar

Chuck Miller

Idag börjar Chuck Millers workshop hos Yogamudra som jag ska delta i. Det är så länge sedan jag var i väg på någon yogaworkshop och jag törstar efter ny inspiration och att få träffa andra yogapersoner så detta kom verkligen lägligt.

Yogapaus

I fredags och lördags tog jag en yogapaus. Det kändes välbehövt.

Idag blev det ett snabbt yogapass där jag hann gå igenom de stående samt några sittande. Det blev inte många jump backs och jump throughs däremot kände jag i min urdhva dhanurasana att den är förhoppningsvis på gång igen efter graviditeterna och småbarnsmamma.

Jag måste bara få berätta om ett fadder-projekt som jag fick veta om igår. Jag blev väldigt intresserad då det är ett litet familjeprojekt, helt ideellt och finns i Småland där hela byn är involverad! Fantastiskt. Jag har fått för mig att ju mindre organisation desto kortare vägar desto bättre (??) kontroll desto mindre korruption. Men jag vet inte. Det är vad jag tror och därför är detta det första projektet som jag känner att det är något jag skulle kunna tänka mig att bli fadder hos. Min granne är redan.

Detta kanske är ett sätt att undvika svältkatastrofer?

För endast 800 sek/år får ett barn undervisning av utbildade lärare, läroböcker, en egen skolbänk, skoluniform, skollunch samt läkarvård då barnet är sjukt.
Vad kostar inte en overall eller regnställ till våra egna barn?

Ni kan läsa mer om deras fadderprojekt och hur man blir fadder. Och jag tror en liten organisation om denna är ärligt tacksam och glad för varje ny fadder.

Yogini (Anna)

Jobb och träning

Jodå yogaträningen hålls igång även om det inte skrivs om det här. Men jag har börjat jobba igen efter semestern så fokus ligger där än på bloggen.

Var fokus ligger i yogaträningen? Styrka as usual. Jag kämpar på med mina jump backs och jump throughs. Likaså är det mycket bakåtböjningar just nu då jag verkligen, efter alla mina år bärande på mina älskade bebisar som nu inte längre är några bebisar, behöver öppna och mjuka upp övre delen av kroppen.

Innan frukosten brukar jag hinna med ett par pranayama-övningar! Dessa övningar gör verkligen skillnad i min fysiska asana träning.

Namaste!

Yoginistar

Då var det dags att starta upp en ashtanga yoga-kurs i Bjärred den 22 och i Lund den 23 augusti.

Yoga jag undervisar är baserad på ashtanga vinyasa yoga och är en fysisk form av yoga där vi bygger upp bålstabiliteten, arm- och benmusklerna samt arbetar med att öppna upp framsidan av kroppen som ofta få ta ”stryk” av stillasittande kontorsjobb eller mycket bärande.

Under kursen lär vi successivt känna varandra och lägger grunden för en positiv långvarig relation. Min ambition är att introducera yogan på ett pragmatiskt och lättförståeligt sätt så att effekterna blir så positiva och gynnsamma som möjligt för dig. Med mig får ni svettas och ”jobba” men också känna av vila och lugn i kroppen och sinnet.

Under kursen går vi igenom grunderna, introducerar solhälsningarna och bygger på allteftersom med yogaställningar. Jag går igenom modifikationer för vissa ställningar när det behövs. Jag kommer lägga stor vikt på andningstekniken och bandhas (dvs bålstabiliteten). Jag inleder varje tillfälle med stunds sittande andningsövningar och avslutas med en nervarvande sekvens samt en ledd avslappning.

För mer information och anmälan kika in på min sida.

Yoginistar (Anna)

Yogamala

Idag har jag fått vara prinsessa hela förmiddagen. Vaknade precis i tid för att hinna äta frukost innan jag körde till min osteopat. På vägen ner lyssnade jag på pod-versionen av Henke Larssons sommar i P1-program. Efter min behandling som gjorde mig skönt avslappnad och där han kunde känna att jag nu är fylld med energi igen (något min kropp inte precis var för ett år sedan). Så skönt att höra. Han tyckte också att jag ska kämpa på med mina framåtböjningar och bakåtböjningar i yogan för att bättra på min höft. So ytterligare en morot för att hålla upp asana-träningen. På hemresan påbörjade att lyssna till UnderbaraClaras sommarprogram i P1. Mysigt.

Nu strålar solen så jag tar nog mitt kontor och flyttar ut i trädgården. Men först ska jag samla ihop lillkillens alla leksaker som ligger utspridda i köket och bära upp det till hans nya rum. Jag ska även plocka fram bordet jag köpte igår och förbereda för att slipa det så det sen kan målas i klara härliga färger – det blir nog rosa och rött.

Yogini